Morris Commercial C8 FAT ( Field Artillery Tractor )

Zbraně a technika / Morris Commercial C8 FAT ( Field Artillery Tractor )

Vozidlo vzniklo na základě požadavku z roku 1937, který vypisoval soutěž na  tahač pro dělostřelectvo britské armády ( RA – Royal Artillery) k tažení polních děl. Propozice vyžadovaly vozidlo, které zároveň poveze obsluhu taženého děla a zásobu munice. Soutěž vyhrála firma Guy Motors s upraveným vozem Ant. Guy Motors ale nebyl schopen plnit objemy vojenských objednávek a výroba byla převedena k firmě Morris, která pak vozidla vyráběla po celou dobu války.
Vozidlo sloužilo pro tažení standardních zbraní RA OQF 18 - pounder, OQF 25 – pounder, Ordnance  4,5 inch howitzer, OQF 6 – pounder a OQF 17 – pounder.

Tahač se vyráběl ve třech základních verzích: Mk.I – 200 ks ( výroba 1939 – 40 ), Mk.II – 4 000 ks  (výroba 1940 – 41), obě verze měly plechovou střechu a kola 10,50 x 20, Mk.III – 6 000 ks ( výroba 1941 – 45 ), plátěná střecha a kola  9 x 16 . Všechny verze měly konfiguraci podvozku 4 x 4.

Tahače sloužily na všech frontách druhé světové války, kde bojovali vojáci Commonvelthu. Od prvoliniových jednotek byly vyřazovány až v průběhu 60. let.  

Pohon obstarával 4 válcový benzinový, kapalinou chlazený motor Morris EH o výkonu 70 k ( 52,2 kW ) o zdvihovém objemu 3 519 cm3.

S tímto tahačem se důvěrně seznámili i naši vojáci. Prvních 5 kusů bylo dodáno již 10.10.1940. V březnu 1945 pak měla obrněná brigáda celkem 32 ks tahačů C8 FAT, 20 ks bylo umístěno u dělostřeleckého pluku a dalších 12 ks u oddílu kanonů proti útočné vozbě.

Základní TTD
Hmotnost     3 402 kg
Délka   4,491 m
Šířka    2,21 m
Výška    2,26 m
Rychlost na silnici  80 km/h
Dojezd na silnici    483 km
Osádka 1 + 5


Publikováno: 30. 3. 2020 Autor: Dušan Říha Sekce: Zbraně a technika

Fotoalbum