letadlo HK-101

Letadla / letadlo HK-101

Projekt tohoto letadla začal vznikat už za války ve firmě Vincenta Hodka, která vyráběla v Holešovicích letecké přístroje. Hodek chtěl sportovní letadlo, s kterým by mohl létat za zákazníky i pro zkoušky leteckých přístrojů. Spojil se v roce 1942 s ing. Stanislavem Křížem a začala vznikat konstrukce malého rychlého dvoumotorového letadla.

Blížil se konec války čehož Hodek využil, aby připravil výrobu letadla. Z firem Junkers a Kauba zaměstnal pracovníky konstrukce i dělníky z výroby. Projekt letadla se musel přepracovat, na základě získaných nových poznatků z výroby letadel i z důvodu výrobních možností a dostupnosti materiálu. Konstrukční práce s přípravou výroby letadla probíhaly už pod firmou Sportovní letadla, Vincent Hodek, Praha.

Byla zahájena stavba prototypu, který nesl označení HK-101, podle Hodek -Kříž. Jednalo se o letadlo celokovové duralové konstrukce. Dvoumístná kabina se sedadly za sebou. Zatahovací podvozek. Pohonnou jednotkou byly dva motory Minor 4-III, se stavitelnou vrtulí. Cestovní rychlost 300 km/h.

První let HK-101, imatrikulace OK-BOB, se uskutečnil 4. září 1947 na letišti v Klecanech. Provedl ho pilot Kaucký. Na základě provedených zkušebních letů se zvětšovaly ocasní plochy a byly provedeny další úpravy. Nevýhodou letadla byla jeho úzká kabina s malým vnitřním prostorem pro pilota. Výhled ze zadního sedadla byl omezený.

Veřejnosti byl HK-101 předveden na leteckém dnu 7. září 1947. Pilot Kaucký s ním provedl nízký průlet v nejvyšší rychlostí, které letadlo mohlo dosáhnout i s několika obraty. V tisku bylo letadlo nazváno „sportovní stíhačka“.

Přestože odborníci HK-101 považovali za perspektivní letadlo s možností jeho dalšího vývoje, do sériové výroby se nedostalo. I přesto, že byl projeven zájem o nákup letadel HK-101.

16. července 1948 vzlétl druhý prototyp imatrikulace OK-COB. Ten byl však poškozen po srážce s jiným letadlem. To způsobilo oddálení jeho zkoušek. Konec obou prototypů HK.101 nastal na podzim 1949, kdy byly vyřazeny z provozu.

 

Rozpětí: 7,70 m

Délka: 5,91 m

Hmotnost prázdného letadla: 540 kg.

Vzletová hmotnost: 825 kg.

Nejvyšší rychlost: 350 km/h.

Cestovní rychlost: 300 km/h.

 

 

 

Zdroje: ČESKOSLOVENSKÁ LETADLA 2 díl -Václav Němeček Sportovní letadlo HK-101.


Publikováno: 6. 4. 2019 Autor: Tomáš Žák Sekce: Letadla