Hawker Hurricane Mk.IIc LF „363“

Letadla / Hawker Hurricane Mk.IIc LF „363“

Na Aviatické pouti v Pardubicích vystupoval v roce 2011 Hawker Hurricane Mk.IIc LF „363“ v kamufláži 17. Sqdn., připomínající stroj na kterém létal Air Vice Marshal Harold Bird-Wilson.

Jeho první let se uskutečnil 1. ledna 1944. Byl vyroben v továrně Hawker v Langley. Jednalo se poslední Hurrican, který byl zařazen do operační služby v RAF. Jeho prvním působištěm byla 63. Sqdn. v Turnhouse. Poté prováděl ochranu lodí u polské 309 Sqdn. Svoji operační činnost ukončil u 26. Sqdn.

Po válce byl odstaven pod širým nebem v Langley. Do jeho osudu zasáhl Air Comodore Stanley Vincent CB, DFC, AFC na jehož popud byl tento letoun zachráněn. V dalších letech byl „neoficiálně“ udržován a vystupoval v několika filmech. Byl jedním z prvních letadel BBMF (Battle of Britanin Memorial Flight)

11. září 1991 měl při předvádění na letišti RAF Wittering poruchu motoru. Letoun narazil na dráhu a vzplál. Pilot vyvázl se zlomeným kotníkem a popáleninami. Následovala sedmiletá rekonstrukce, při které byl drak letadla dostavěn. Po ní se Hurrican Mk.IIc LF „363“ opět vrátil na oblohu

 

Air Vice Marshal Harold Arthur Cooper „Birdie“ Bird-Wilson CBE, DSO, DFC&Bae, AFC&Bar se narodil 20. listopadu 1919 v Prestatyn, severní Wals. Jeho otec byl čajovníkem v Bengálsku. Po té žil s rodinou v Indii a syna poslal do internátní školy v Anglii. Harold Bird-Wilson studoval v Liverpol College. Vstoupil do RAF a absolvoval elementární výcvik u 7E&RFTS a dokončil ho u 3FTS South Cerney. V srpnu 1938 je zařazen jako krátkodobě sloužící důstojník Short-service commission k 17. Sqdn. v Kenley.

Odkud je poslán do navigačního kurzu v Brough. Při jednom letu 19. září t.r. ho zastihla bouře, při které havaroval s letadlem BA Swallow (vlašťovka). Druhý pilot zahynul. Sám byl těžce zraněn v obličeji. Během hospitalizace v nemocnici se dostal do péče Archie McIndoe. Prodělal čtyři operace. Byl jedním z prvních „morčat“.

24. února 1940 se vrací po přeškolení na Hurricany k 17. Sqdn. S ní se účastní bojů ve Francii. 18. května se podílel na zničení Do 17 a o den později poškodil Me 109. 21. května se podílí na sestřelu Hs 126.

Po stažení 17. Sqdn z Francie se účastní leteckých bojů nad Dunkirkem. Při nichž poškodil Ju 87 a podílel se na sestřelu Ju 88. Po té se krátce vrátila do Francie, z které se přesunula na základnu RAF v Tangmere.

29. července 1940 se podílí na sestřelu He 111 a poškození Me 110. 21. srpna se podílel na sestřelu Ju 88. 25. srpna sestřelil Me 109. 3. září se podílel na sestřelu Do 17. 24. září 1940 mu je uděleno DFC.

24 září 1940 ho sestřelil Adolf Galland. Podařilo se mu vyskočit z hořícího letadla a o jeho záchranu se postaral člun MTB. Následně převezen do Royal Naval Hospital.

1. října 1940 se vrací k 17. Sqdn, odkud je v listopadu t.r. poslán k 56. OTU v Sutton Bridge, kde působí jako instruktor.

V březnu 1941 nastupuje k 234 Sqdn ve Warmwell jako Flight Commander. 11. května t.r. pravděpodobně sestřeluje Me 109. Od 9. srpna t.r působí u 52 OTU v Aston Down. 16. prosince převzal velení A letky 3. Sqdn.

Od dubna 1942 velí 152 Sqdn. v Eglintonu a v dubnu přebírá velení 66. Sqdn v Zeals.

V květnu 1943 se stává velitelem 122 Wingu. Absolvoval štábní kurs ve Fort Leavenworth, v Kansasu. Postupně působí v různých velitelských funkcích.

Po té co odešel z armády pracoval v leteckém a kosmickém průmyslu.

Zemřel 27. prosince 2000.

 

Zdroje: web BATLE BRITANIE LONDÝN MONUMENT

LF 363 Wings on Film Wiki


Publikováno: 16. 6. 2019 Autor: Tomáš Žák Sekce: Letadla

Fotoalbum