Halberstädt CL.IV

Letadla / Halberstädt CL.IV

Němečtí piloti s tímto obratným letounem nalétávali ve čtyřech až šesti nízko nad útočící vojáky Států dohody, nebo nad jejich zákopy a kosili protivníky palbou svých kulometů. Pozorovatel -střelec házel na ně granáty nebo shazoval bomby. Byl to letoun určený k útokům na pěchotu. Mnohdy nalétával před postupující /útočící německou pěchotu a napadal pozice vojáků Států dohody, případně jejich dělostřelectvo.

Dalším jejich úkolem bylo napadat vojenská shromáždiště, dopravní uzly atd... Na sklonku války, za jasných nocí se jejich osádky snažily najít a zaútočit na vracející se anglické a francouzské bombardéry.

Konstruktérem Halberstädtu byl Karl Thies. CL. IV měl nahradit svého předchůdce CL. II, z kterého se vycházelo. Prototyp byl postaven v dubnu 1918. Trup byl zkrácen a zesílen. Byly provedeny další úpravy, které vedly k větší manévrovatelnosti CL. IV. Následovaly zkoušky.

CL. IV nesl dva synchronizované kulomety LMG 08/5 Spandau ráže 7,92 mm. Pozorovatel -střelec ovládal jeden kulomet Parabellum MG 14 ráže 7,92 mm., umístěný na kruhové otočné lafetě. Dále měl k dispozici granáty a pět 10 kg. bomb.

U společnosti Halberstädter Flugzengwerke GmbH bylo objednáno přibližně 450 letadel. A u LFG dalších 250 letadel tohoto typu.

Halberstädt CL.IV byl zařazen do výzbroje Německa, Estonska, Litvy, Polska a Ruska.

Na fotografiích je Halberstädt CL.IV z muzea National Air and Space Museum v USA. Fotografii poskytl L. Hodan. Pilotní prostor jsem fotografoval v Technik museum Berlín.

 

Technické údaje:

Délka: 6,54 m.

Rozpětí: 10,74 m.

Plocha křídel: 27 m².

Hmotnost prázdného letadla: 728 kg.

Vzletová hmotnost letadla: 1068 kg.

Pohonná jednotka: šestiválcový motor Mercedes D III. o výkonu 120 kW. /160 k.

Maximální rychlost 165 km/h.

 

Zdroj: různé články na internetu


Publikováno: 6. 4. 2019 Autor: Tomáš Žák Sekce: Letadla

Fotoalbum