Grumman F6F Hellcat

Letadla / Grumman F6F Hellcat

Hellcat byl ve firmě Grumman Aircraft vyvíjen jako nástupce palubních stíhaček Grumman F4F Wildcat. Vývoj nového námořního stíhacího letadla řídil Leroy Grumman s hlavním konstruktérem Swirbulem. Původně se mělo vycházet z konstrukce této palubní stíhačky se zabudováním silnějšího motoru o výkonu přesahujícího 1177 kW. Konstruktéři se rozhodli na základě provozních zkušeností Wildcatů provést zásadní změny a tak vznikl nový palubní stíhací letoun.

První prototyp XF6 F-1 poháněl hvězdicový motor Wright R-2600-10 Cyclone o vákomu 1177 kW, 1600 k. Palivové nádrže měly obsah 946 l. paliva. Kola podvozku se sklápěla do křídel, na rozdíl od svého předchůdce. Křídla byla sklopná podél trupu. Bylo v nich instalováno šest kulometů Colt Browning ráže 12,7 mm a pro kulomet zásobník o 400 nábojích.

Do druhého prototypu XF6 F-2 byl nakonec, jako u třetího prototyp použit dvouhvězdicový osmnáctiválcový motor Pratt & Whitney R-2800-10 Double Wasp o výkonu 1471 kW, 2000 k. Tento motor byl montován do sériových Hellcatů.

První zkušební let XF6 F-1 provedl zkušební pilot Sheldon A. Convers 26. června 1942. Třetí prototyp XF6 F-3 vzlétl 30. července t.r. Zálet prototypů a jejich zkoušky proběhly úspěšně, bez větších problémů a první objednávka palubních stíhaček pod označením F6F-3 byla učiněna 23. května 1942.

Výroba F6F-3 Hellcat byla zahájena v rozestavěných halách firmy Grumman v Long Islandu v říjnu 1942. 16. ledna 1943 dostává F6F-3 Hellcaty stíhací jednotka amerického námořnictva VF-9 umístěná na letadlové lodi USS Essex.

Prvních bojů se F6F-3 Hellcaty zúčastnily 31. srpna 1943 o ostrov Marcus. Vzlétaly z palub letadlových lodí Yorktown a Essex. Brzy nesly F6F-3 Hellcaty hlavní tíhu bojů s japonským námořním letectvem.

Verze F6F-3 Hellcat

F6F-3P -jednalo se o průzkumnou verzi vybavenou kamerami.

F6F-3E -jednalo se o noční stíhací verzi s radarem AN/APS-4, umístěným na pravém křídle.

F6F-3N -u této verze došlo k výměně radaru za radar AN/APS-6.

Celkem bylo vyrobeno 4403 F6F-3 Hellcat.

Na základě poznatků z bojového nasazení a vznikající potřebě výkonnějšího motoru se pracovalo na úpravách, které vedly k verzi F6F-5 Hellcat.

Letoun dostal motor Pratt&Whitney R-2800-10 W, u kterého se vstřikovala voda do válců. To vedlo ke krátkodobému zvýšení výkonu na 1618 kW, 2200 k. Byl upraven kryt motoru. Úpravou prošel překryt kabiny.

Kulometnou výzbroj stále tvořilo šest kulometů Colt Browning ráže 12,7 mm. Mezi podvozkové šachty byly umístěny dva pumové závěsníky pro dvě pumy o váze 450 kg. Nebo dvě rakety Tiny Tim, ráže 29,8 cm. Pod křídly bylo šest závěsníků pro neřízené rakety.

První vzlet F6F-5 Hellcat se uskutečnil 4. dubna 1944.

Později se změnila u některých verzí výzbroj na dva kanóny 20 mm. a čtyři již zmíněné kulomety ráže 12,7 mm.

Další verze F6F-5

F6F-5N jednalo se o noční stíhací verzi vybavenou radarem AN/ASP-6.

F6F-5P jednalo se o průzkumnou verzi vybavenou kamerami v zadní části trupu.

F6F-5K Jednalo se o přestavbu na bezpilotní řízené letadla, která nesla 910 kg. trhaviny. Nasazena byla na mosty v Koreji.

Po té co Japonsko nasadilo piloty kamikaze, soustředili se piloti Hellcatů na odrážení jejich sebevražedných útoků. V roce 1945 došlo k nahrazování těchto letadel, letadly F4U Corsair.

Celkem bylo vyrobeno 12 275 Hellcatů všech verzí.

V roce 1943 F6F-3 Hellcat zařadilo do své výzbroje britské námořní letectvo pod označením Hellcat F Mk. I. Nasadilo je při hlídkách proti německým ponorkám v Atlantiku a Severním moři, kde startovaly z letadlových lodí. O nasazení F6F-3 Hellcat a F6F-5 Hellcat v rámci britského námořního letectva napíšeme v některém z budoucích článků na našem webu.

Další zemí, která zařadila do své výzbroje F6F-5 Hellcat byla Francie. Ta tato letadla nasadila ve válce ve Vietnamu.

Technické údaje:

Rozpětí: 13,5 m.

Délka: 10,6 m.

Výška: 3,99 m.

Prázdná hmotnost: 4105 kg.

Vzletová hmotnost: 5532 kg.

Maximální rychlost: 616 km/hod.

Dolet: 1745 km.

Dostup: 11438 m.

 

Zdroje: wikipedie Grumman F6F Hellcat

LETADLA 1939-45 STÍHACÍ A BOMBARDOVACÍ LETADLA USA


Publikováno: 22. 8. 2018 Autor: Tomáš Žák Sekce: Letadla

Fotoalbum