Bf 109 G

Letadla / Bf 109 G

Pokud jste náhodou letěli s Hurricanem a potkali jste Gustava, měli jste velké starosti a vaše přežití záviselo na tom, jak dokážete využít vyšší obratnosti britského stíhacího letounu. Pokud jste „sedlali“ Spitfira V, museli jste zmobilizovat veškeré své schopnosti, zejména ve výškách nad 6095 m, a opět se spolehnout na to, že vás z potíží dostane obratnost letadla. Pokud jste se ovšem nacházeli za mířidly některé z verzí Spitfiru, jež byly Gustavovými současníky, Jako Mk. IX, nebo Mk. XIV, byla už řeč o něčem jiném. Eric Brown CBE, DSC, AFC, RN. Pilot, který s „Gustavem“ létal a porovnával jeho výkony.

Zde si můžete prohlédnout několik fotografií z leteckého muzea v Krakově. Mají zde vystavenou verzi Bf 109G-6. Historie Messerschmittu Bf 109G je dost známá, proto jen několik poznámek.

Bf 109G měl získat opět převahu nad spojeneckými stíhacími letadly. Byl u nich použit motor Daimler-Benz DB 605A. Tento motor potřeboval čas na odstranění problémů, které se u něj vyskytly. Největší problém byl v přehřívání motoru. Po odstranění tohoto problému se z Bf 109G stal respektovaný soupeř.

Bf 109G-6 bylo vyrobeno ze všech verzí nejvíc. Přibližně kolem 12 000 kusů. Výroba se rozeběhla během podzimu 1942. Výzbroj tvořil kanón MK 108 ráže 30 mm střílejícího skrze kužel vrtule. Nad motorem byly umístěny dva kulomety MG 131, ráže 13 mm. Pod trupem byl závěs, na který se zavěšovala jedna puma nebo přídavná palivová nádrž. Pod křídly se mohly zavěsit neřízené rakety, nebo další dva kanóny MG 151/20, ráže 20 mm. Verze G-6 neměla přetlakovou kabinu.

Od poloviny roku 1944 začal Bf 109G na západní frontě zaostávat za spojeneckými stíhacími letadly.

Na fotografiích je Bf 109G, který opustil výrobní linku závodu Messerschmitt Werke v květnu 1944. Byl zařazen k jednotce Jagdgruppe West věnující se operačnímu výcviku pilotů. Letoun zde létal jedenáct dní do osudného 28. května 1944. Toho dne s ním k dalšímu cvičnému letu v 8.31 hodin odstartoval Fwl. Ernst Pleines, 24 let. Po startu se letadlo otočilo doleva o 90 stupňů. Na to se Ernst Pleines pokusil nouzově přistát na nedalekém jezeře Trzebuň, přičemž zahynul.

Letadlo bylo vyzvednuto z jezera nadací Polskie Orly a klubem Scuba Divers z Gdaňska. Vyzvednuté části letadla byly v poměrně dobrém stavu. Ty byly převezeny na letiště v Górasze, kde probíhala jeho rekonstrukce.

Technické údaje:

Rozpětí: 9,92 m

Délka: 8,85 m

Výška: 2,50 m

Prázdná hmotnost: 2673 kg

Vzletová hmotnost: 3148 kg

Maximální rychlost: v 2000 m 590 km/h; ve 4000 m 611 km/h; v 6 900 m 621 km/h

Dolet: 563 km

Dostup: 11550 m

Pohonná jednotka: dvanáctiválcový kapalinou chlazený invertní motor s válci do V Daimler-Benz DB 605AM o výkonu 1084 kW /1475 k.

Výzbroj: se lišila podle verze i potřeb. Skládala se z jednoho 30 mm kanónu Rheinmetall Borsig MK 108 se 60 náboji. Nebo 20 mm kanónu Mauser MG 151/20 se 150 náboji. Kanóny procházely motorem. Nad ním, před kabinou se nachází dva 13 mm kulomety Rheinmetall Borsig MG 131, každý se zásobou 300 nábojů.

 

Zdroje: různé články na internetu, letecké muzeum v Krakově.

Wings of The Luftwaffe, autor Eric Brown CBE, DSC, AFC, RN.


Publikováno: 24. 10. 2018 Autor: Tomáš Žák Sekce: Letadla

Fotoalbum