Karel Šeda

Hrdinové oblohy / Karel Šeda

Narodil se v rodině rolníka v Újezdě u Chocně dne 4.11.1908. Po ukončení školní docházky se vyučil elektrotechnikem a v roce1927 vstoupil jako dobrovolník do Školy leteckého dorostu v Prostějově. Jako délesloužící poddůstojník zahájil službu u 3. leteckého pluku na Slovensku, kde létal pozorovací stroje. Roku 1931 absolvoval stíhací výcvik v Chebu a vrátil se zpět k 3. pluku do Vajnor u Bratislavy. Po té od roku 1933 do roku 1935 působil jako zkušební pilot u Vojenského leteckého ústavu studijního v Praze -Letňanech. Odtud nastoupil k Čs. Státním aeroliniím a létal jako dopravní pilot na všech linkách až do osudného 15. března 1939.

Po té co začátkem srpna 1939 odešel do Polska a z přístavu Gdyně odplul do Francie, byl začátkem října t.r. zařazen do stíhacího výcviku v Chartres a po odlétání předepsané osnovy na letounech Morane Saulnier 230, 406 a Bloch 151 odešel 13.5.1940 ke Groupe de Chasse II/2 na frontu. Z letiště Laon se v bitvě o Francii s 3. Escadrillou jednotky účastnil bojových letů v oblasti severovýchodní části země.

Po kapitulaci odplul přes severní Afriku a Gibraltar do Velké Británie. Po krátkém pobytu v soustřeďovacím středisku Cholmondeley Park byl přemístěn do Cosfordu, přijat do RAF VR jako Sergeant a 6.8.1940 přišel k 310. čs. stíhací peruti do Duxfordu. Prodělal zde krátký výcvik na Hurricanech a poté se účastnil s jednotkou vzdušných bojů bitvy o Británii. Dne 7.9.1940 poškodil střelbou dvoumotorový německý Messerschmitt 110.

V květnu 1941 zahájil dráhu zalétávače u Technického velitelství RAF-Maintenance Command. Působil u několika opravárenských jednotek (Maintenance Unit), kde testoval právě vyrobené a opravené letouny těch nejrozmanitějších typů -od lehkých jednomotorových přes stíhací až po dvou a čtyřmotorové bombardéry. Od května 1943 zahájil noční stíhací výcvik na letounech Beaufighter se svým budoucím radiooperátorem D. Hradským.

Společně pak v červenci t.r. odešli do Coltishallu, aby doplnili stav osádek čs. letky u 68. noční stíhací perutě. V noci 4.2.1944 sestřelil F/O Karel Šeda německý bombardér Junkers 188. V bojové činnosti zde pokračoval po přezbrojení na rychlé letouny DH. Mosquito až do ledna 1945, kdy byl povolán jako dopravní pilot k 510. komunikační peruti na letiště v Hendonu. U ní uskutečňoval pasažérské lety po Británii a zemích osvobozené Evropy do srpna 1945, kdy se vrátil do vlasti.

V poválečných letech u dopravy zůstal. Nejprve jako pilot u Vojenské letecké dopravní skupiny a v únoru 1946 přešel k ČSA, které v té době obnovily svou činnost. Vrátil se tak ke svému původnímu zaměstnání a jako kapitán letounu Dakota zde pracoval až do roku 1950, kdy byl s velkou skupinou bývalých západních letců bez udání důvodu vyhozen.

Téhož roku následovalo zatčení a obvinění z přípravy opuštění republiky a rozsudek na 14 let žaláře. Z nich si Karel Šeda odseděl 7 ½. Po propuštění pracoval jako elektrikář a roku 1968 byl přijat jako řidič brigádník. To byl již v důchodu, ale přesto si v roce 1970 obnovil platnost licence sportovního pilota a v Bystřici u Benešova působil jako pilot.

V roce 1990 byl Karel Šeda rehabilitován a povýšen do hodnosti plukovníka letectva ve výslužbě. Presidentem republiky mu byl propůjčen řád M. R. Štefánika. Nositel tří čs. válečných křížů 1939, čs. medaile Za chrabrost, francouzského válečného kříže a dalších vyznamenání, zesnul v Praze 15. června 1992.


Publikováno: 24. 10. 2018 Autor: Zdeněk Hurt Sekce: Hrdinové oblohy